Orkel + Farming Simulator = Sant
Publisert 23.05.2022
Klar, ferdig, gå
Det startet for snart 3 år siden. Ola og vennegjengen satt og spilte da en av kameratene hans stilte det utløsende spørsmålet: «Hvor kult hadde det ikke vært om våre egne hus var med i spillet?»
Spørsmålet vakte unison begeistring blant vennene.
«Hey, hold på den tanken», tenkte Ola mens vennene hans vendte tilbake til spillet. Dette måtte han undersøke litt nærmere.
– Det er alltid jeg som har vært den nysgjerrige i vennegjengen. Han som bare må løfte på panseret for å se hvordan ting fungerer, forteller Ola.
– Og jeg gir meg ikke før jeg finner ut av det, smiler han.
Det tok noen uker med prøving og feiling, men Solvik Voll fikk det til. En impulsiv idé ble til et virkelighetsnært resultat, og ganske snart kunne vennene hans laste ned barndomshjemmet i Rennebu – og ta det i bruk i spillet.
Et klassisk symbol
Da huset stod ferdig, tok det ikke tok ikke lang tid før Orkel kom inn i bildet – bokstavelig talt.
– Huset ga mersmak, så jeg snakket med et par kompiser. Hva nå, liksom? Det var da jeg fikk ideen om en Orkel-henger. Den er jo et klassisk symbol på norsk landbruk, forteller 3D-artisten.
Solvik Voll, som er vokst opp på en gården Hovengan i Rennebu, hadde lenge savnet et spillandskap han kunne kjenne seg mer igjen i. Et norsk et. Farming Simulator, som er utviklet i USA, bærer nemlig preg av storskala industrigårder og mer plantasjeaktig landskap.
– Orkel har vært med meg fra barnsben av, så jeg ble veldig gira på den ideen. Orkel-hengeren er så allsidig, i og med at man kan konfigurere den på så mange måter, forteller Ola.
Ola tok kontakt med ledelsen i Orkel – tydeligvis på helt riktig tidspunkt. En Orkel-gjeng på Fannrem satt nemlig å funderte på akkurat det samme. «Er det mulig å få med Orkel i Farming Simulator på et vis? Men i så fall, hvordan?»
– Vi avtalte et møte, drøftet hva jeg trengte, og ble raskt enige om målet. De ga meg faktisk originaltegninger. Såkalte CAD-tegninger, forteller Ola.
Med en streng klausul om ikke å dele noe av informasjonen, da.
– Det var et stort privilegium å få den tilliten. Det satte jeg veldig stor pris på. Takket være informasjonen og filene Orkel ga meg, kunne jeg lage en nesten helt tro kopi, forklarer Ola.
Tid og flid
Solvik Voll er en ærgjerrig 3D-artist som sjelden gir seg før alle detaljer stemmer.
– Jeg legger nok mer tid og flid i ting enn mange andre. Det er viktig for meg at det jeg utvikler er så ekte som mulig. Hvis en karm er så og så høy i virkeligheten, bruker jeg lang tid på å få det nøyaktig sånn i spillet også. Lakkert metall skal se ut som akkurat det – og ikke som gummi eller lær, forklarer 3D-artisten.
– For å sette det litt på spissen, skyter han inn.
I spillverden – som i den virkelige verden – forfaller maskiner og utstyr. Det tok Ola selvsagt hensyn til.
– Farming Simulator fungerer slik at utstyret ditt blir slitt og skittent, slik det ville gjort på en vanlig bondegård. Derfor la jeg ned ganske mye arbeid i å få også skitten til å se realistisk ut, forklarer Ola.
– Når skitt og søle spruter opp fra hjulene, havner det nemlig på bestemte steder. Og når du tømmer ting fra hengeren, så blir det slitemerker i bestemte lengderetningen på planet. Sånne ting er jeg opptatt av når jeg teksturerer ting, konstaterer Solvik Voll.
Ola har bred erfaring fra både design, utvikling og animasjon. Det dro han nytte av da han jobbet med Orkel-hengeren.
– Alle detaljer bør ha en historie. Det er nettopp det som gjør det autentisk, forklarer han. Det har jeg med meg fra tidligere prosjekter, som med båten Elias og Kaptein Sabeltann. Hvorfor har oljesølet på båten havnet akkurat der? Hva har skjedd, hva er historien bak? spør den rutinerte 3D-artisten.
Det er tydelig at tiden, fliden og Orkel-hengeren falt i smak hos målgruppen. Ferske tall viser at hengeren er lastet ned over 147 000 ganger i skrivende stund.
– Det er faktisk helt vilt bra. Farming Simulator er jo et nisjespill. De har rundt 2,5 millioner brukere, så det er en ganske stor andel som bruker Orkel-hengeren, forteller Ola.
Veien videre
Parallelt med Orkel-prosjektet satte Solvik Voll seg fore å bygge opp hjembygda si, Rennebu.
– Jeg fikk litt blod på tann etter at jeg lagde det første huset. Så de siste tre årene har jeg faktisk ikke spilt noe i det hele tatt – jeg har bare lagd og lagd og lagd forskjellige elementer til spillet. Det har krevd enormt mange dugnadstimer, men det er veldig stas å se at andre liker det jeg har laget. Det er det som driver meg fremover, forteller han.
– Det neste jeg har lyst til å lage er en rundballpresse. Jeg må bare bli ferdig med en del landskaper og kart først. Det er mange i det norske spillmiljøet som har etterspurt flere Orkel-ting. Når jeg først har laget ett Orkel-produkt, er det mange som vil ha mer, avslutter 3D-artisten.